На 13 юни 1976-а в Гран При на Швеция на пистата Андерсторп първо и второ място печелят най-необикновените болиди в цялата история на Формула 1 - шестколесните Tyrrell P34 с пилоти Джоди Шектер и Патрик Депаие. Всъщност дебютът на автомобила е на 22-и септември 1975-а в хотел Хилтън на летище Хитроу. Болидът имал мотор Cosworth-Ford V8 с ходов обем 2993 куб.см и маса в зависимост от сезона между 595 – 620 кг.
Tyrrell P34 е проектиран от британския инженер Дерек Гарднър (19.9.1931 – 7.01.2011 г.), започнал кариерата си като конструктор на куатро трансмисии за фирмата Harry Ferguson Research, първата внедрила масовото използване на хидравличен съединител. Гарднър става главен конструктор на Tyrrell в 1970-а, и с неговия технически гений са свързани най-известните победи на отбора.
Идеята да се използват четири предни колела с по-малък диаметър идва в момент, когато производителите на гуми не могат да предложат достоен отговор на нарасналите скорости във Формула 1. Малките десетцолови предни гуми намалявали и аеродинамичното съпротивление на автомобила, по-успешно се справяли с аквапланинга, осигурявайки по-голяма контактна площ с пътя, а на мокро първият чифт предни гуми подсушавал пътечка за втория. Нараснала и ефективността при спиране, заради четирите дискови спирачни механизма, намаляващи стремежа за блокиране на колелата.
Усложнената конструкция и увеличената маса отначало се разглеждали като преодолимо инженерно препятствие, но не се оказало така. Goodyear не успял да се справи задоволително с качествата на 10-цоловите си диагонални гуми за колата, които заменили стандартните радиални на Michelin, а и самият болид бил доста капризен. Примерът на Tyrrell, обаче, се оказал заразителен и следващата година шесткилесни болиди създали March, Williams и дори Ferrari. March използвал за болида си две задни оси, а италианците предпочели да монтират на задната ос двойни гуми.
Първото състезание на Tyrrell P34 е Гран-При на Испания на пистата Харама на 2 май 1976-а, като резултатите били обнадеждаващи, независимо, че пилотите Джоди Шектер и Патрик Депаие не завършват състезанието. Победата в Швеция е звездният миг на колата. След две години Гарднър напуска и Кен Тирел се лишава от сътрудника си, който до последния момент го убеждава да продължат необикновения експеримент.
Идеята на Дерек Гарднър влиза и при "гражданските" автомобили - през 1977-а британската компания Panther Westwinds Ltd. построи моделът Six, чиито предни четири гуми имали размер 205/40VR13, а задните 265/50VR16. Автомобилът имал мотор 8,2 л, V8 от Cadillac с два турбокомпресора и максимална мощност от 600 к.с. Моторният отсек разполагал с автоматична пожарогасителна система, а според компанията колата имала максимална скорост 322 км/ч. Много високо било нивото на комфорта - шестдиапазонна серворегулировка на седалките, телефон, телевизор…
Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!