Преди 65 години - през юни 1946-а, Michelin пуска първата в света радиална гума, носеща обозначението серия Х. Новата мишелинка е била предназначена първоначално за моделите на Citroen - Traction Avant и готвещата се тогава в дълбока тайна малка народна кола toute petite voiture - Citroen 2CV, дебютът на която става след две години по време на автосалона в Париж.
Има сериозна причина за това, защо новата гума е била предназначена първо за автомобилите Citroen? След ненавременната смърт на великия Андре Ситроен в 1934-а компанията му попада под контрола на главния си кредитор - Michelin. Ръководител на Citroen става Пиер Мишлен, син на Едуар Мишлен, най-малкият от братята Мишлен, основали едноименната компания. Така Michelin е заинтересувана най-вече от обезпечаването с новите гуми на собствената си продукция автомобили. Така Michelin и Citroen първи в света показват съвременен подход в проектирането, когато модел и гума са създадени един за друг.
Ако се сравнят дотогавашните диагонални гуми с корда положена диагонално по борда на гумата с радиалните, при които кордата върви по най-късия път - радиуса от единия борд на гумата до другия, се оказва че и едните и другите тогава са имали доста преимущества. Бордът на диагоналната гума е по-здрав, докато при радиалната е по-уязвим. Диагоналните гуми давали и мек ход, което било доста важно при състоянието на тогавашните френски пътища.
След Втората световна война, обаче, автомобилостроителите все по-сериозно се оглеждали в икономическите аспекти на дейността си и автомобилът вече започнал да престава да бъде елемент от живота на хай-лайфа. Тук е разковничето на успеха на радиалната гума - тя е по-лека, има по-ниско съпротивление при търкаляне, което понижава разхода на гориво. Днес на първо място излиза друго важно качество на радиалната гума - далеч по-добрата управляемост на колата - заради понижената склонност към занасяне, по-голямото контактно петно с пътя и запазването му постоянно, независимо от динамичното натоварване.
В интерес на истината трябва да се спомене, че първият патент за радиална гума е от 21-и май 1915-а на американеца Артър Уилям Савидж, създател на знаменитата пушка Savage Model 99 с надлъжно плъзгащ се затвор (US Patent № 1203910). Радиалните гуми на Michelin са първите, произвеждани серийно в света и са проектирани от инженера Мариус Миньол.
Независимо, че са били проектирани за модел на Citroen, заради неумолимите закони на пазарната икономика, първият малолитражен автомобил, който и първи "премерва" новите гуми е модел на конкуренцията - Renault 4CV.
Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!