Започва национална кампания за толерантност между шофьори на коли и камиони
100 000 стикера с посланието Аз съм толерантен, а ти? пуска Волво Тръкс
Национална кампания за повече толерантност на пътя между леките и тежкотоварни коли в България стартира официално вчера. Малки и големи заедно на пътя е инициирана от Волво Тръкс, под егидата на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков с подкрепата на КАТ, ИА Автомобилна администрация, Българската асоциация на застраховани и пострадали при катастрофи, браншови организации и съюзи на превозвачите у нас.
Целта на кампанията е повече сигурност на пътя и намаляване на пътнотранспортните произшествия чрез повишаване толерантността и информираността на шофьорите на коли и камиони у нас. В рамките на Малки и големи заедно на пътя ще бъде издадена брошура със съвети за водачите на автомобили, ще бъдат проведени серия от публични събития, образователна радиокампания и кампания в социалните мрежи.
Като част от кампанията Волво Тръкс ще разпространи и 100 000 стикера за коли и камиони с посланието Аз съм толерантен, а ти?. "Надяваме се, че хората ще станат съпричастни с тази идея, защото усилията на институциите за спирането на войната по пътищата ще имат много по-добър резултат, ако срещнат добрата воля на шофьорите, обясни Александър Санин, Управител на Волво България.
Първите 100 стикера и брошури бяха раздадени днес на Пернишко шосе на изхода на София при съвместна проверка на леки и тежки автомобили, проведена от Пътна полиция при СДВР и ИА Автомобилна администрация. На място бе направена и демонстрация на т. нар. мъртва зона за обратна видимост в огледалата на камионите, която често не се отчита от водачите на леки автомобили.
Според данни на КАТ сравнително нисък процент от тежките катастрофи в страната през 2010 година – 6,4%, са по вина на шофьора на камион. В същото време делът на ПТП-та по вина на шофьор на лек автомобил е близо 65%. Анализ на цифрите показва, че разликата се дължи не само на по-високия дял на леки автомобили в трафика, но и на по-слабата информираност на техните шофьори. Данните за района на СДВР за същия период показват, че от всички катастрофи 9,9% са по вина на камион, а 72,4% са по вина на водачи на леки автомобили. Според експертите намаление на броя на катастрофите може да бъде постигнато само с двупосочен процес – образоване на шофьорите на коли и повишаване на толерантността на всички на пътя.
Убедени сме, че шофьорите на коли има какво да научат за спецификите на движение на камионите, а шофьорите на камиони могат да използват професионалния си опит още по-добре. Време е да разберем, че на пътя не трябва да сме врагове, отговорното поведение няма размер, а малките жестове имат голямо значение за спасяването на човешки живот - категоричен е Александър Санин.
Данните на КАТ показват още, че за периода 1 януари – 15 март 2011 година се отчита спад на всички пътнотранспортни произшествия в страната спрямо същия период на миналата година. Регистрираните тежки катастрофи са с 12 по-малко или 945 спрямо 957 за 2010 г. В същото време се наблюдава леко увеличаване на броя ПТП, в които е участвал камион като вината не задължително на водача му, като те са с 9 повече (75 спрямо 66 за 2010 г.). Загиналите в тези катастрофи обаче са двама по-малко в сравнение със същия период на 2010 година (11 спрямо 13 за 2010 г.).
Анализ на данните показва, че и при ПТП по вина на камион, и при ПТП по вина на кола, основните причини са несъобразена скорост и отнемане на предимство. Други масови грешки са неспазването на дистанция и неправилно движение назад. От КАТ отчитат още, че катастрофите по вина на камиони много по-рядко са заради употреба на алкохол от страна на шофьора, като това са едва 2,6% от всички случаи за 2010 година. За сравнение при леките автомобили инцидентите с виновен водач с алкохол в кръвта са близо 5% за същия период.
Противно на очакванията най-много ПТП с участие на тежкотоварен автомобил (без оглед вина на шофьор) не се случват в летния сезон на усилено пътуване, а през зимните месеци с по-тежка пътна обстановка.
Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!